چاپ     ارسال به دوست

اعطای پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی در قبال ایجاد شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به ازای ایجاد اشتغال برای هر ۱۰ دانش آموخته مقطع دکتری و یا ۱۵ دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد در شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیئت علمی، یک پایه تشویقی به آنان اعطا می‌شود.

  دکتر محمد‌علی زلفی‌گل، در پنچاه و پنجمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و رؤسای پژوهشگاه‌های کشور که به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، سیاست‌های وزارت علوم را به منظور تقویت حوزه پژوهش و فناوری اعلام کرد.

 

اعطای پایه تشویقی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: اعطای پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی که در شرکت‌های دانش‌بنیان برای دانش آموختگان دانشگاه‌ها شغل ایجاد کنند و دبیران و مدیران مسئول نشریات علمی و پژوهشی که نشریات خود را به زبان‌های انگلیسی یا فارسی نمایه کنند، از جمله مهمترین برنامه‌های این وزارت برای تقویت بخش پژوهش و فناوری است.

اعطای جایزه مقالات

وی با اشاره به اینکه تغییر آئین‌نامه گرنت در اختیار دانشگاه‌ها و هیأت‌های امناست، گفت: دانشگاه‌ها با تغییر آئین‌نامه گرنت، به مقالات با کیفیت بالا و مقالات منجر به فناوری امتیاز بالا دهند و جایزه مقالات علمی را هم پرداخت کنند که وزارت علوم اعلام آمادگی می‌کند ۲۵ درصد جایزه مقالات را پرداخت کند.

برنامه‌ریزی بر اساس اهداف

دکتر زلفی‌گل با بیان اینکه در دنیای کنونی دانش، فناوری و نوآوری در معادلات جهانی تعیین‌کننده است گفت: خیلی مهم است که خود را تافته جدا بافته از دنیا ندانیم و به تجربیات دنیا و افق‌های جدید در زمینه فناوری و نوآوری توجه کنیم.

وی افزود: با توجه به افق‌های جدید است که می‌توانیم نسبت به فعلیت رساندن ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور، برنامه‌ریزی کنیم و برای اینکه یک برنامه‌ریزی موفق داشته باشیم، لازم است ابتدا اهداف مشخص باشند که در این زمینه اهداف ما در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌ انداز ۲۰ ساله، بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه جامع علمی کشور و نقشه فرهنگی کشور مشخص شده است و برای تحقق این اهداف و همچنین اهداف و مأموریت‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری در قانون برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: در در دوره جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم باید علاوه بر استفاده از تجربیات چهار دهه گذشته آموزش عالی، گام‌های مؤثری در زمینه پیشرفت علم و فناوری کشور برداریم.

وی افزود: شاخص‌های علم و فناوری روشن است و در کشور ما در زمینه احصای شاخص‌های علمی و شاخص‌های فناوری مشکلی وجود ندارد و اقدام مهم، برنامه‌ریزی برای تحقق این شاخص‌هاست که در این راستا به بستر و حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری نیاز داریم.

وی افزود: در کشور ما منابع انسانی بسیار عالی وجود دارد که این منابع انسانی علاقمند توسعه کشور هستند و به نوعی بهترین نوع نیروهای انسانی نخبه دنیا و همچنین منابع خام مادی در کشور ما وجود دارد که باید برای انطباق دارایی‌ها و منابع مادی و نیروی انسانی کشور ارتباط منطقی ایجاد کنیم و نظام ایده‌ها و نیازها و یا همان سامانه نان به دنبال ایجاد چنین سیستم منطقی طراحی شده است.

ایجاد نظام ملی فناوری و نوآوری

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه نظام ملی نوآوری و فناوری کشور در حال تکامل است گفت: تا کنون برخی از حلقه‌های پژوهش و فناوری در نظام ملی فناوری حضور کمرنگی داشته‌اند لذا تقویت برخی از حلقه‌های علم و فناوری و ایجاد برخی حلقه‌های جدید دیگر لازم است تا اکوسیستم یکپارچه و جامع الاطراف نظام نوآوری و فناوری در کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد نظام یکپارچه علم و نوآوری باید بخش‌های مختلف پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط جدی برقرار شود و مهمتر از آنها، بخش فرهنگ نیز در این نظام یکپارچه دیده شود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در تقویت و ایجاد نظام علم و فناوری نقش مهمی دارند، گفت: دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل هستند و می‌توانند با سیاست‌های تشویقی و ترغیبی اعضای هیئت علمی و دانشجویان را به سمت فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه هدایت کنند.

حمایت از نمایه‌سازی بین المللی نشریات

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: برای سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی پژوهشی که برای نمایه‌سازی نشریات در دنیا تلاش کنند، چهار پایه تشویقی در نظر گرفته شده است که باید در هیئت امنای دانشگاه‌ها به تصویب برسد و هدف ما از اعطای چنین امتیازاتی این است که نشان دهیم به این بخش‌ها توجه لازم را داریم و مورد تاکید مسئولان وزارت است.

وزیر علوم گفت: تولید علم و انتشار جهانی علم برای کشور مرجعیت جهانی ایجاد می‌کند و در داخل نیز مصرف علم و نوآوری برای افراد جامعه، ایجاد رفاه می‌کند.

وی با اعلام اینکه گاهاً ورود دستاوردهای نو در جامعه با مقاومت روبرو می‌شود گفت: دانشگاه‌ها در جامعه پیشگام ایجاد نوآوری هستند و دستاوردهای نو دنیا را هم به راحتی پذیرش می‌کنند.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه در کنار تلاش برای مرجعیت جهانی و انتشار دستاوردهای علمی خود در دنیا تلاش می‌کنیم از تجربیات جهانی استفاده کنیم گفت: در استفاده از تجربیات جهانی به فرهنگ و ارزش‌های بومی تعلق توجه کافی داریم.

مرجعیت علمی در دنیا

وزیر علوم با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۳۰ درصد از تولیدات علمی کشورمان با مشارکت دانشمندان بین‌المللی است، گفت: این امر نشانه این است که مرجعیت علمی دانشمندان ما در دنیا پذیرفته شده و دانشمندان دنیا از همکاری با دانشمندان ایرانی استقبال می‌کنند.

اختصاص ۱۵ درصد بودجه به پژوهش

دکتر زلفی‌گل با تأکید بر اینکه باید بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها مستقل و مشخص باشد، گفت: معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها از رؤسای دانشگاه‌ها بخواهند که بودجه این دانشگاه‌ها مستقل باشد و در اختیار معاونت پژوهشی قرار بگیرد و طوری برنامه‌ریزی کنند که ۱۵ درصد بودجه تفضیلی هر دانشگاه به پژوهش اختصاص یابد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر ضرورت صیانت از جایگاه و رتبه علمی کشور در دنیا تأکید فرموده‌اند، گفت: برای اینکه در این امر مهم موفق شویم، باید اقدامات ترغیبی و تشویقی داشته باشیم و نگاه جامع به کل مجموعه پژوهش و انواع پژوهش‌های کاربردی، بنیادی و توصیفی داشته باشیم.

وزیر علوم افزود: در کنار پرداخت جایزه مقالات، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در حد توان و امکانات خود طوری برنامه‌ریزی کنند که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که مقالات علمی با کیفیت منتشر می‌کنند و برای دانشگاه افتخارآفرینی دارند نیز مورد تشویق و ترغیب قرار بگیرند.

تسهیل فعالیت‌های بین المللی پژوهشی

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه رفت و آمد اساتید به خارج از کشور برای گذراندن دوره‌های پژوهشی را باید تسهیل کنیم، ادامه داد: قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع باید تسهیل شوند و از انجام کارهای پژوهشی با مشارکت بین‌المللی و پژوهش‌های گروهی حمایت کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره بحث تربیت دانشمند برای آینده گفت: ما باید در بحث نخبه‌گزینی و نخبه‌پروری جدی باشیم که البته بخشی به آموزش و پرورش بر می‌گردد. در این زمینه باید در رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی توزیع متوازن صورت گیرد. اینکه به طور مثال دانش آموزی مدال المپیاد جهانی ریاضی کسب کرده اما به دلیل دغدغه اشتغال در رشته دیگری درس بخواند، مطلوب نیست.

سال جهانی علوم پایه

وزیر علوم با تاکید بر برنامه‌ریزی برای توسعه متوازن علوم پایه گفت: دانشگاه‌ها با حمایت معاونت پژوهش و فناوری امکان معرفی رشته‌های علوم پایه و سرآمدان این رشته‌ها را در صدا و سیمای ملی و استانی فراهم کنند. وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های سال جهانی علوم پایه در ایران توسط دانشگاه شهید بهشتی گفت: معاونت پژوهشی از برنامه‌های این دانشگاه حمایت کند.

 

 

دوشنبه ٢ اسفند ١٤٠٠ / شماره : ٢٢٥ /  تعداد نمایش :503